Bloggarkiv

søndag 22. mars 2015

Ukens tips

Hvordan nå dine mål

- Av Soroush Jozani

Dersom du ønsker å nå dine mål må du først formulere gode målsettinger og 

gjøre målene målbare. Kanskje er det slik at du ønsker å gå ned et visst antall 

kilo, gå gradvis opp noen kilo, eller kanskje du kun bryr deg om hvordan bikinien 

sitter til sommersesongen? Om du ikke har formulert mål der du kan måle dine 

resultater, vet du heller aldri helt når du har nådd dine mål og like viktig; når det 

er på tide å sette deg nye mål. Vi skal gå gjennom trinnene for å sette opp mål og 

lage en plan på hvordan vi skal ta oss dit og oppfylle våre ambisjoner.


Trinn 1: Skriv ned hva målet ditt er. 

Her skal du definere målene dine. Skriv dem ned så detaljert som du overhode 

klarer. Legg gjerne til bilder hvis du har.


Trinn 2: Før opp når du skal nå målet ditt.

Når er fristen? Du må spikre en dato, en deadline. Det kan IKKE være i slutten av 

2014, som kan bety når som helst i november og desember. Ha en fast dato. 


Trinn 3: Skriv hva som kan gjøre deg til å IKKE nå målet ditt.

Akkurat nå er du motivert, som jo er vel og bra, men du kjenner deg selv og vet at 

det også kommer dager hvor du ikke er så motivert. Her skriver du ned alle 

unnskyldninger du kan finne på eller komme med i løpet av den tiden du vil 

arbeide for å oppnå målet ditt. Det kan være alt fra ”jeg har ikke tid”, til ”jeg er 

sliten” eller ”jeg måtte legge barna den kvelden”, og lignende. 

Unnskyldninger har vi nok av og det er akkurat det det er: UNNSKYLDNINGER. 

Det er i disse situasjonene at det er avgjørende at du holder deg ansvarlig 

overfor dine mål.


Trinn 4: Skriv hvorfor du ønsker å nå dette målet.

Hvorfor vil du gå gjennom denne perioden med hard jobbing og disiplin? Hva er 

det som vil motivere deg gjennom vanskelige tider? Hva tenker du på akkurat nå, 

her du sitter og leser dette, og er ferdig med trinn 1 til 4? 


Nå som du har fått det hele ned på papiret, må vi begynne å dele det inn i faser. 

Er tiden du satt realistisk? Hvis du har satt deg til å miste 10 kg. på en måned så 

sikter du høyt. Hvis målet er vektnedgang bør du tenke 0,5-1 kg. per uke. Ønsker 

du altså å gå ned 10 kg. må du realistisk sett forestille deg 20 uker. Det er jo et 

kjent faktum at dersom du heller sikter lavt enn høyt, vil du få mer motivasjon og 

bli mer motivert når det går raskere enn hva du har regnet med.


Nå kan du ta opp en kalender eller A4-papir. Skriv ned uke for uke der du ønsker 

å være for å være à jour med målet ditt. Hvis du ikke har nådd målet ditt en uke, 

tar du opp det du skrev i dag og går gjennom trinn 3 og 4. Hvilke unnskyldninger 

har du sagt til deg selv som gjør at du ikke er der du skal være? Og videre, 

hvorfor jeg startet denne reisen mot målet mitt?


Avslutningsvis vil det her også være plass for å komme med et helt konkret 

eksempel på hvordan du kan sette opp tidsplanen som er forklart ovenfor, for 

hvordan du ønsker at framgangen din skal være. Målene du setter deg for 

treningen din er selve gulroten i pølsa, siden de er med på å motivere deg videre. 

Allikevel behøver du en plan som kan motvirke at du viker fra det du har tenkt 

deg at du skal oppnå av mål. Du kan bruke en tidsplan som du bruker overfor deg 

selv i forhold til egentrening eller i sammenheng med at du trener med en 

personlig trener. Skriv opp mål, hvor lang tid du ønsker å bruke og hvilke 

unnskyldninger du kan støte på å komme med i løpet av prosessen, slik at du 

utelukker enhver faktor som er med på å hindre deg fra sluttresultatet ditt. Lag 

deg gjerne hovedmål og delmål, som du hele tiden fornyer ettersom du når 

målene dine.


Det kan for eksempel se slik ut:

Mål: 10 kg.

Tidsfrist: 2 mnd. fra gjeldende dato (skriv opp datoen slik at du ser den klart for 

deg, f.eks. 01.08.14).

Hva kan hindre meg i nå mitt mål:

- Jeg finner ikke og har ikke tid: Noe som ikke stemmer da man har tid til alt 

man har lyst til, det handler bare om prioriteringer. 

- Jeg mener at jeg ikke kan klare det: Jeg rakker meg selv ned og er 

demotiverende i mitt eget hode.

- Jeg er trøtt og sliten: Da må jeg hvert fall trene, siden trening gir meg mer 

livsglede, motivasjon, psykisk psyke og energi.

Hvorfor er dette viktig for meg:

- Vektnedgang

- Bli sunn

- Forhindre diabetes og andre sykdommer

- Opparbeide meg styrke

- Føle meg godt med meg selv og få/ha god selvtillit

- Være et godt forbilde for venner, familie eller for mine barn

- Føle mestring

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar